Wat maakt een ‘echte’ straatfoto? Henri Cartier Bresson, misschien wel de beste straatfotograaf ooit, zei hierover: “To me, photography is the simultaneous recognition, in a fraction of a second, of the significance of an event as well as of a precise organization of forms which give that event its proper expression.”
Als er een instantie zou zijn die bepaalt of een foto zich als straatfoto kwalificeert, zou deze volgens Berry de volgende criteria voor een straatfoto hanteren:
De meeste iconische straatfoto’s zijn in zwart-wit. Dat komt niet alleen omdat idolen als Cartier-Bresson, Robert Doisneau en Elliot Erwitt in de tijd werkten dat kleurenfilm nog niet beschikbaar was. De kleuren in het straatbeeld leiden af van wat je wilt laten zien en in zwart-wit kun je meer contrast gebruiken (tegenlicht, silhouetten, schaduwen) en toevoegen in digitale doka. Bij het gebruik van kleur kun je kleur het best slim gebruiken: maar een beperkt aantal kleuren, grote kleurvlakken en/of het gebruik van complementaire kleuren. Tips voor beelden:
Enkele tips voor het fotograferen zelf:
Als je aan de slag wilt met straatfotografie, helpt het om een thema te kiezen en op zoek te gaan naar beelden die daarbij het verhaal vertellen, bijvoorbeeld hoe smartphones de aandacht afleiden van het werkelijke leven, of de blijdschap bij de ontmoeting van mensen die op elkaar gewacht hebben. Maar het kiezen van een thema kan ook simpeler: foto’s van typische toeristen, een serie van mensen met een gele accessoire (tas, paraplu, regenjas). De uitdaging is mooi verwoord door fotograaf Alex Tehrani: ”Anyone can shoot chaos. But the most perceptive photographers can make compelling pictures out of uninteresting moments.” Berry
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Archief
November 2024
|