Wat maakt een ‘echte’ straatfoto? Henri Cartier Bresson, misschien wel de beste straatfotograaf ooit, zei hierover: “To me, photography is the simultaneous recognition, in a fraction of a second, of the significance of an event as well as of a precise organization of forms which give that event its proper expression.”
Als er een instantie zou zijn die bepaalt of een foto zich als straatfoto kwalificeert, zou deze volgens Berry de volgende criteria voor een straatfoto hanteren:
De meeste iconische straatfoto’s zijn in zwart-wit. Dat komt niet alleen omdat idolen als Cartier-Bresson, Robert Doisneau en Elliot Erwitt in de tijd werkten dat kleurenfilm nog niet beschikbaar was. De kleuren in het straatbeeld leiden af van wat je wilt laten zien en in zwart-wit kun je meer contrast gebruiken (tegenlicht, silhouetten, schaduwen) en toevoegen in digitale doka. Bij het gebruik van kleur kun je kleur het best slim gebruiken: maar een beperkt aantal kleuren, grote kleurvlakken en/of het gebruik van complementaire kleuren. Tips voor beelden:
Enkele tips voor het fotograferen zelf:
Als je aan de slag wilt met straatfotografie, helpt het om een thema te kiezen en op zoek te gaan naar beelden die daarbij het verhaal vertellen, bijvoorbeeld hoe smartphones de aandacht afleiden van het werkelijke leven, of de blijdschap bij de ontmoeting van mensen die op elkaar gewacht hebben. Maar het kiezen van een thema kan ook simpeler: foto’s van typische toeristen, een serie van mensen met een gele accessoire (tas, paraplu, regenjas). De uitdaging is mooi verwoord door fotograaf Alex Tehrani: ”Anyone can shoot chaos. But the most perceptive photographers can make compelling pictures out of uninteresting moments.” Berry
0 Opmerkingen
Het is donderdag 5 september en we hebben onze tweede reguliere fotoclubavond in de Erikant. Het is volle bak, de opkomst is groot. Maar het gaat vanavond dan ook over de expo van dit jaar. Voorbereiding op de expo Een van de kenmerkende aspecten aan onze expo die we zelf belangrijk vinden is de strakke uitstraling door uniforme lijsten, passe-partouts en maatvoering. Dat geeft een rustig en verzorgd beeld. In de afgelopen jaren hebben we lijsten van 40x50 cm met daarin foto's van 20x30 cm als norm aangehouden. Dit geeft een mooie verhouding en een relatief dikke passe-partout randen om de foto heen. Van een afstand oogt dat mooi. Maar uit feedback van expo bezoekers blijkt dat velen vinden dat 20x30 wel klein is voor de foto zelf. En daar gaat het toch om. Daarom willen we dit jaar grotere foto's in het 30x40 formaat in de expo toestaan en zelfs aanmoedigen, maar niet verplichten. De lijsten blijven gelijk om de kosten in de hand te houden. De vraag is nu, hoe krijg je een 30x40 foto in een 40x50 lijst op een manier die nog steeds een strak beeld geeft als je de expo in zijn geheel bekijkt. Daarvoor gaan we een paar afspraken maken die nog op de mail gezet gaan worden. Rico en André vertellen over de mogelijkheden en laten voorbeelden zien van keuzes die goed werken. Of minder goed, zoals flinterdunne randen. Ook geven ze praktische tips. De marges worden smal dus je zal bij het snijden van het passe-partout nauwkeurig moeten meten. Ook is het 30x40 formaat 'vierkanter' dan 20x30: het verandert de verhouding van de foto, de lange zijde wordt dan door de passe-partout meer afgedekt. Rico geeft voorbeelden van landscape en portret maatvoering in de standaardverhoudingen. Er volgt een levendige discussie over vrijheid in maatvoering en wat mooi of niet mooi is. Consensus is dat afwijken van 30x40 en 20x30 moet kunnen maar dat de bovenkant minimaal 5cm passe-partout laat zien. Bij breedbeeld- of panoramaformaten is het de kunst een smaakvolle afstand tot de bovenrand van de lijst te kiezen. Belangrijk bij de expo is dat de foto's op scanstick worden geplakt, zelfklevend karton dat voorkomt dat de foto in de lijst gaat golven of bobbelen. Bij grotere formaten komt dat preciezer dan bij kleine. Rico geeft hier tips. Plak de foto op een stuk scanstick dat flink groter is dan de foto zelf, liefst net zo groot als de passe-partout/lijst. Dit voorkomt het 'opwippen' van het passe-partout langs de witte rand die de foto afdekt. Anders krijg je een gapend gat langs de rand. Rico laat handige filmpjes zien over het afmeten en snijden van passe-partouts en het aanbrengen van scanstick. Expo foto bespreking Voor het tweede deel van de avond worden en de kandidaat expo foto's klassikaal besproken. Dit helpt leden om een keuze te maken. In sommige gevallen helpt het om iets te croppen, een storend element weg te werken of minder opvallend te bewerken. Er zaten foto's bij waarbij niet alleen het resultaat maar ook de uitleg over hoe de foto is gemaakt tot verbaasde en enthousiaste reacties leidde. Erg leuk om het verhaal achter een foto te horen. Gedurende de avond werden de volgende mededelingen gedaan: • Fotografen café Goirle is volgende week donderdag voor de liefhebbers • Op maat gesneden passe-partouts en scanstickplaten, kunnen via de fotoclub centraal worden ingekocht. Zelf snijden van passe-partouts kan ook op za ochtend 12 okt. • Expo commissie herhaalt de eerdere briefing. Want je kan het niet vaak genoeg herhalen. Mezelf realiserend dat ik nog nooit zo vaak het woord passe-partout heb ingetypt in een kort stukje tekst wens ik jullie veel fotoplezier. Tot de volgende clubavond! Marcel De opening van het nieuwe clubjaar heeft plaatsgevonden in ons nieuwe clubhonk, de Erikant.
Enkele leden zijn nog op vakantie of hebben andere verplichtingen, 2 aspirantleden schuiven vanavond aan. Voorzitter Loek heet alle aanwezigen welkom en legt uit wat er met je kan gebeuren als je aangelijnde hond verrast wordt door een mede viervoeter ....... hopelijk geneest de gebroken pols goed, en mag het gips er over 5 weken af. Beterschap Loek! Over tot de agenda van de avond. De expo komt er weer aan. Ronald heeft eerder al een mail gestuurd met de nodige informatie. De expo commissie licht het gebruik van een grotere foto’s en passe-partouts binnen onze standaardlijsten toe. Ze laat ook weten dat hoogglans foto’s niet wenselijk zijn. Over beide toelichtingen ontstaat de nodige discussie. De expo commissie neemt de opmerkingen mee ter overweging, en zal de leden terugkoppeling geven. Voor ons zomerreces hebben we een vakantie-opdracht meegekregen: “waar zie jij een smiley / emoticon in”. Verschillende leden hebben hun waarnemingen opgestuurd naar Pia en deze werden werden vanavond getoond, en waar nodig door de maker van commentaar voorzien. Boomstammen, takken, gebakken eieren, tegels….de smiley / emoticon verschijningsvormen waren divers. Zijn bij het maken van de vakantiefoto’s de zg. Life Rules toegepast? Dit was voor de vakantie ook als overweging meegegeven. Anders gezegd, ben je er in geslaagd om tijdens je vakantie een beeldverhaal(tje) te maken volgens de 8 Life Rules. (Intro foto-medium foto-interactie-portret-detail-sequentie-afsluitende foto-signatuur) Kitty heeft een succesvolle poging gewaagd en een beeldverhaal gemaakt van, een fietstocht door, een wijnveld in la douce France. Het nieuwe jaarthema is ‘Verval’. Hans laat in een presentatie mogelijke vormen van verval de revue passeren. Te denken valt aan bijv. in verval geraakte materie, oude gebouwen, beschimmeld voedsel. Denk echter ook aan sociaal verval zoals verpaupering, zwervers, armoede. Aan het slot van de avond krijgen de aspirantleden de gelegenheid om zich voor te stellen en hun fotografische drijfveren toe te lichten. Volgende clubavond: 5 september met hoofdzakelijk bespreken van de potentiële expo-foto’s. André |
Archief
September 2024
|