Inzoomen op panorama’s Helaas nog steeds online, onze clubavonden. Klein leed vergeleken met wat anderen treft, zoals de clubleden die besmet zijn geraakt met het virus. We hopen allemaal dat ze goed herstellen. Goed om te zien dat de camera’s ook in deze periode veelvuldig uit te tas worden gehaald. En met succes, want René als Kitty zijn met een foto weekwinnaar van de fotowedstrijd van de Brabantse Milieufederatie. André zorgt er ook voor dat anderen fotograferen. Hij toont de foto’s die nu door zijn fotogroep Afasiecentrum van het Archipel Dommelhoef Eindhoven worden geëxposeerd. Daar zitten prima creatieve foto’s bij. De hoofdmoot van de avond is een presentatie over panoramafotografie. Aanleiding om zich daarin te verdiepen was voor hem de vraag om een led-wand in een tv-studio te voorzien van fotowerk. De wand bij Bazelmans in Veldhoven lust afbeeldingen van 6652 x 1176 pixels en heeft dus een beeldverhouding van bijna 1:6 en de foto die hiervoor nodig is, is zeker een panorama (vanaf 1:2). Lastig om een motief te vinden dat zich leent voor zo’n extreem panorama, want zo’n breed panorama moet volgens Berry wel meerdere interessante onderwerpen en beeldelementen bevatten. Met o.a. de Berenkuil is dat wel gelukt. Berry deelt zijn leerervaringen met ons, aan hand van voorbeelden, eigen foto’s en foto’s van clubleden.
Het blijft toch het makkelijkst om een groothoeklens te gebruiken als je breder wilt fotograferen dan normaal. Maar als je die niet hebt, of als die te veel vertekent, in de hoeken niet scherp is, dan is een panorama een mooie oplossing. Een panorama hoeft trouwens niet per se horizontaal te zijn, ook verticaal kun je een panorama maken, zoals een foto van Frank laat zien. Bij een panorama wordt meestal vanaf één punt foto’s gemaakt, waarbij de camera steeds een ander deel van het tafereel vastlegt, met een overlap van ten minste 20%, maar liever nog iets meer. In de computer stikt een programma als Lightroom of Photoshop de verschillende foto’s aan elkaar tot één afbeelding. Veel minder worden panorama’s gemaakt door de camera over een denkbeeldige lijn te verplaatsen en steeds onder dezelfde hoek te fotograferen, bijvoorbeeld om de gevelrij in een smalle straat in één beeld te vangen (lijnpanorama). Rien voegt de tip toe dat dit ook kan door vanuit een rijdende auto met een smartphone in de panoramamodus te fotograferen. Een panorama maken is niet moeilijk, maar er zijn wel wat dingen om rekening mee te houden. De top 5 van Berry’s tips: 1. Maak het niet te breed Als je panorama een duidelijk onderwerp heeft, kijk dan of het minder breed maken van het beeld de foto sterker maakt. In een breed panorama verzuipen de verticale lijnen en andere details. Richtlijn: 3 tot 5 opnamen. 2. Zorg bij de opname over een zo groot mogelijke gelijkenis in de overlappende delen Met een aantal zaken kun je de kans op succesvol ‘stitchen’ vergroten:
3. Maak de opnamen in een lagere resolutie Je computer krijgt het echt moeilijk om al die opnamen in de hoogste resolutie te verwerken. Je eindproduct krijgt ook een enorme resolutie, een die onhandelbaar en praktisch nooit nodig is. Kies bijvoorbeeld voor RAW S, dat scheelt 3/4 van de bestandsgrootte. Vanwege de hoge resolutie van het eindresultaat, hoef je je ook geen zorgen te maken als je fotografeert met een wat hogere ISO-waarde. 4. Gebruik een statief De meeste panorama’s worden van landschappen gemaakt. In de landschapsfotografie is het gebruik van een statief al bijna een ‘must’, alleen daarom zou je er een moeten gebruiken. Voor panoramafoto’s zijn er bijkomende argumenten. Met een statief maak je de foto’s die het best op elkaar aansluiten, zeker als je dat waterpas neerzet. 5. Ben je bewust van het ‘nodal point’ Als je camera roteert om het bevestigingspunt voor het statief onder de camera, dan is de afstand van het onderwerp tot de sensor niet constant. Dat is vooral voor onderwerpen die op korte afstand staan van de camera een probleem, die kunnen niet goed gesticht worden. Voor het beste resultaat roteer je de camera om het nodal point van de lens, het punt in de lens waar de lichtstralen elkaar kruisen. Voor een zoomlens verschilt dat punt per brandpuntsafstand. Met een instelslede kun je je camera laten draaien om dat nodal point. Ook als je vanuit de hand een panorama fotografeert kun je het best de camera roteren om het nodal point. Dus niet pannen vanuit de heup, zoals je bij filmen zou doen, maar de camera op dezelfde positie houden, je voeten verplaatsen en dan pas de camera draaien.
0 Opmerkingen
Nadat ik iedereen welkom heb geheten beginnen we snel met ons programma. Berry neemt kort het woord om de presentatie van Hans aan te kondigen.
Hans heeft een wildlife-presentatie voorbereid, waarbij hij met name ingaat op het wildlife, dat in de omgeving van Veldhoven te spotten is. Hans geeft aan dat hij in zijn vroegere (jeugd)jaren ook daadwerkelijk actief aan de jacht en de instandhouding van de wildstand, meegedaan heeft. Maar zoals we nu allemaal weten heeft hij het jachtgeweer aan de welbekende wilgen gehangen en ingeruild voor enkele Canon “geweren”. Hans is een erg enthousiast verteller over hoe hij het “jagen” op wild aanpakt en dat je vooral moet genieten van de natuur. Vandaar dat hij dagelijks zo’n 1 ½ uur in de bossen rondom Oerle te vinden is. Niet geschoten is dus niet mis, wanneer je geniet van de natuur. Er komen verschillende prachtige natuurfoto’s van (Nederlands) wild voorbij. Burlende edelherten, reetjes en herten passeren ons via het beeldscherm. Margo heeft ook nog een paar foto’s van edelherten op de Veluwe en Carin toont nog enkele foto’s van een passerend rendier en een tweetal beren. Deze laatsten waren weliswaar niet van Nederlandse bodem, maar geschoten in Finland. Hierbij moet je goed stil en geduldig kunnen zijn, verklaart Carin. René, kon ons nog enkele foto’s tonen van wild in Burgers Zoo, waarbij voor hem de uitdaging ligt om een neutrale achtergrond en schone ruiten te krijgen. Het volgende onderwerp waren het dubbelportret en emotie-portret. (Inspiratie) Er waren 3 personen met foto’s. Hans heeft een dubbelportret via een spiegel gemaakt, Annemiek had een joint rokende jongere erg mooi vastgelegd en Loek heeft een serie in zwart-wit van zichzelf gemaakt. In het vrij werk waren nog verschillende foto’s van Jarno en Hans te zien en René had verschillende foto’s van landende eenden en een eend, die linksaf wilde… René heeft tevens een aantal experimenten met tulpen laten zien, die erg in de smaak vallen bij het publiek. Tenslotte laat Carin nog een paar doorgelichte foto’s van een passievrucht zien. Een erg inspirerende avond, met veel mooie foto’s. De avond wordt om 21:25 uur afgesloten en voor de volgende keer mogen diegenen, die een panoramafoto aan kunnen leveren, deze naar Berry / Katrin sturen. Deze zullen als inspiratie dienen voor een toekomstige opdracht m.b.t. panoramafotografie. Loek wenst tenslotte iedereen alvast fijne paasdagen toe en tot over 2 weken. Helaas nog steeds digitaal. Loek |
Archief
September 2024
|