Wat 2 mannen, ook wel bekend onder de insiders als ‘Gifmenger & Ko’, nu weer hebben bedacht en voorbereid zal op een levendige wijze worden weergegeven. De ruimte is zodanig verduisterd dat de ogen even moeten wennen en kunnen de FBI-leden elkaar op geheel eigen wijze begroeten. Welke praktijken nu weer worden gebezigd die het daglicht niet kunnen verdragen daar gaat deze lezer snel achter komen. Één FBI-stelregel is dat een practicum avond standaard om 19:30 uur wordt opgestart. En als dat niet gebeurt, geven meerdere horloges een signaal af en wordt de voorzitter vriendelijk doch dringend gesommeerd om zich te activeren. Met als gevolg dat met een kleine vertraging de avond wordt geopend. Rico bedankt iedereen voor alle steun en medeleven die hij heeft gekregen in de afgelopen tijd waarna hij vrij snel het woord geeft aan Hans. Hans heeft de namen wel genoemd van de afwezigen maar wie er allemaal niet waren doet er in feite niet toe, de opkomst met de meegebrachte positieve sfeer was weer bovengemiddeld. En dat is waar FBI ook voor staat. Om zoveel mogelijk tijd aan de praktijk te kunnen besteden wordt de agenda overgeslagen en kunnen alle aanwezigen meemaken hoe de avond veranderde van avondrood naar Pruisisch blauw. Wat vorig jaar al was aangekondigd krijgt eindelijk op 21 mei zijn invulling. In de tussentijd hebben Hans en Rico verschillende testjes gedaan met diverse papiersoorten, canvassen en houtsoorten. En zo zijn beide heren er achter gekomen dat je niet zo maar papier van de Action kan gebruiken. Het papier zal van hogere kwaliteit moeten zijn en zeker geen chemische behandeling hebben mogen ondergaan. Ga je het toch gebruiken dan leert de ervaring dat het proces nadat je de procedure hebt gestopt, het door ontwikkelen van blauw door de chemicaliën, toch door blijft gaan. Met als gevolg dat de afbeelding kan afbrokkelen of de afbeelding helemaal egaal blauw wordt. ‘En da wille wij nie’. Verder geeft Rico aan dat hij het recept en waar hij alles heeft gekocht op de welbekende locatie van de site terug te vinden zal zijn. Er wordt ook op geattendeerd dat je geprepareerde papier kunt kopen, mocht je evt. zelf hiermee aan de slag willen gaan. Om een indruk te krijgen wat al is voorbereid, komt hier een opsomming. Deze bestaat uit: uitzoeken wat het beste materiaal is om negatieven te maken, het maken van de negatieven, chemicaliën in de juiste verhouding samenstellen, wat hallucinerende dampen snuiven, papieren lichtgevoelig maken, belichtingsopstellingen maken en nog wat attributen via de kringloop aanschaffen. Waarbij een tijdklok voor de een als nostalgie werd herkend terwijl de ander dacht : ‘hé da’s een makkelijk dingske om tijd in te stelluh’. En vergeet vooral de belichtingstijd niet. Een voorbeeldenstrip wat toont wat het resultaat is bij 1 t/m 6 minuten is een tool wat diverse keren is gebruikt. De avond zal leren welke tijd het meeste wordt gebruikt. En zo kon het gebeuren dat het practicum vrij snel opgestart kan worden. De activiteiten bestaan deze keer uit belichten, spoelen , föhnen en barhangen. (Het laatste was geheel voor eigen rekening.) De eerste belichtingen worden gestart met 3 minuten. En vrij snel wordt duidelijk dat het blauw ( wat tijdens de presentatie word getoond )in de praktijk niet zo intens blauw werd. Ook niet met de 3% waterstofperoxide die extra toegevoegd kan worden aan het ‘ontwikkelbad’. Gedurende de avond schuift de belichtingstijd op van 3 minuten naar 6 minuten. En worden de resultaten beter. Dankzij een hele goede föhn ( met uittrekbare startkabel, waar kom je dat tegen !!! ) die Rico heeft meegenomen was het drogen een fluitje van een cent. Zelfs de gladjanussen, die lang geleden ook wind door de haren voelde glijden, hebben zonder problemen hun blauwdruk droog gekregen. Met dank aan de uitleencentra genaamd: de vrouw van Rico, was het drogen van papier voor de man ook een plezier. Tijdens het drogen werden ideeën geopperd om dit item op te nemen bij de volgende FBI-expo. Dus beste leden wees zuinig op het negatief en wees trots op het positief. Misschien wordt dit nog een keer gebruikt later in het jaar. Dat geeft weer aan dat deze avond als geslaagd mogen bestempelen. Complimenten aan Rico en Hans, dat hebben jullie mooi voorbereid. De bijgevoegde foto’s zijn i.s.m. Margo gemaakt daarvoor dank. Het geeft een mooie indruk van de avond en tonen ook enkele eindresultaaten van deze avond aan. Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond. René 😉.
0 Opmerkingen
07:00 uur ‘Kukelekuu nondejuh zei de haan’, zorg ervoor dat je op tijd bij MFA-noord komt te staan. En als je denkt dat geloof ik niet, nou de huidige wekkers kun je met AI zodanig instellen dat er hele boerderijgeluiden eruit komen. Goed gemutst wordt deze dag weer aanvaard.
Na wat piepen en kraken is de camera weer gevonden, de batterijen zijn weer ladend enthousiast vol gedaan en de kaarten wachten met smart wat nu weer opgeslagen moge worden. Na diverse tassen koffie, wordt de reis aanvaard. Op de afgesproken plek staan de voor deze aimabele blogger vele ‘bekende zottekus’ al te wachten. Helaas komen op het allerlaatste moment nog wat afmeldingen binnen met als gevolg dat uiteindelijk 12 personen om 08.45 uur met veel plezier naar Lier vertrekken. Na heel lang de stippellijn op de weg gevolgd te hebben zijn alle voertuigen op plaats van bestemming ‘Randparking De Mol – Benedenlaan’ gekomen. En zoals het hoort, wordt en masse het centrum van Lier benaderd om de echte Lierse mensen te confronteren met de aanwezigheid van 15 dolenthousiaste FBI-leden. ( 3 leden waren rechtstreeks naar Lier gereden. ) Waar dat enthousiasme vandaan kwam is een onbeschrijfbaar fenomeen want de pretpapjes of spraakwatertjes waren nog niet genuttigd. Met de gedachte, dat de aanwezige FBI-leden weer genoeg schrijfvoer gaan geven voor deze blog, wordt iedereen getrakteerd op een koffie/thee en een plaatselijke ‘hap slik weg’ lekkernij. Wat dat weer was, ‘Joost mag het weten’. En laat deze man nu net niet aanwezig zijn. Tsja je voelt hem al aankomen, de vraag blijft ook voor deze blogger onbeantwoord. En nu richt ik mij naar de lezer die niet aanwezig was bij de citytrip. Dit was weer zo’n dag die je niet had willen missen. ‘Wa dees plezante dag gaat brenge gaat ge nu leezuh. Welke zotte streken de leden hebben uitgehaald willen ze liever niet aan het papier toevertrouwen’. Maar ge kent de inmiddels de welbekende schrijfstijl. Het verslag begint, ‘here we go…’ 😊 Op het terras naast de Zimmertoren krijgt iedereen van Hans op een A4-tje de foto opdrachten, een plezant visiteboekje en een platte kaart van Lier overhandigd. Vervolgens gaf Hans iedereen de gelegenheid om ook een keer te grabbelen in een dichte doos. Vervolgens had iedereen een eend of meer in de hand, die niet tot de inheemse flora & fauna behoren. De organisator(en) leek het wel leuk, om het creatieve vermogen van het individu te testen. M.a.w. ‘maak een humorvolle foto met de prop’, behoort tot één van de opdrachten. Nadat iedereen zijn/haar buddy heeft gevonden werden door sommigen direct de strijd aangegaan met de opdrachten. Andere gaven de voorkeur om zich eerst te ontdoen van overbodige levenssappen om daarna met volle overgave Lier onveilig te maken. Met de camera in de aanslag werden onderstaande opdrachten aanvaard en trokken de eerste leden naar de Schaapekoppenstraat om daar aan de eerste opdracht te voldoen. En zo kon velen zien hoe een individu van deze club op schaamteloze wijze een schaap beklom om ‘een foto te maken’. Om het individu in bescherming te nemen worden de foto’s van deze handelingen niet in deze blog getoond. Hierna kon de Begijnhof bewonderd worden. Vele kleine huisjes worden in deze omgeving gerenoveerd. Sommige trokken de stoute schoenen aan, en gingen urbexen. Dat was niet de opdracht maar wel mooi om te doen. Op een andere locatie zagen leden kans om op creatief de eenden te laten vliegen. Dat dit gebeuren weer voor een complete verkeersopstoppingen het gevolg was werd maar voor lief genomen. Of dit leuke foto’s gaat opleveren zullen wij later gaan zien. Uit aanwezigheid kan ik schrijven dat er meer dan genoeg zijn gemaakt. Daarna was de Grote Markt aan de beurt. Opdracht 3 was hier van toepassing. ‘Maak een foto van een echte Lierse mens’ . Maar om nu iedereen naar hun ID te vragen om te kijken of zij echt uit Lier komen was weer een andere uiterste. Met vele tactieken werden diverse personen op de gevoelige sensor vast gelegd. Vervolgens was de opdracht om bij Het Groot Spui een mooie lentefoto te maken. Nu is de blogger ter ore gekomen dat er ook varianten zijn op deze opdracht. Of dit de goedkeuring kan krijgen zal ergens in juni bij de presentatie van de foto’s blijken. Rond 13:00 uur krijgt iedereen de gelegenheid om te lunchen bij Nethe & Drinke. De ambiance was groots de keuze helaas niet. 15 personen kregen te horen dat uit slechts 5 gerechten gekozen kon worden. Dat was niet bevorderlijk voor de spontane hongerstress die daardoor weer ontstond. Uiteindelijk werd voor compromissen gekozen. De tactiek ‘Ik lust dit zullen wij dit dan maar nemen’ werkte goed. En zoals wij allen weten vliegt de tijd onder het genot van drank en spijs. Na het afrekenen werd de resterende tijd tot 16:00 uur vrij besteed. En zo kon het gebeuren dat de een met de boot de verkoeling van de Binnennete wilde ervaren terwijl een ander de gezelligheid van het bruisende Lier opzocht. Of dit nog leuke foto’s heeft opgeleverd zullen wij later wel zien. De samengevatte foto opdrachten zijn: 1.Maak gewoon een mooie foto van Lier 2.Foto met prop in de Schaapenkoppestraat 3.Een foto van een echte Lierse mens 4.Lentefoto 5.Maak een foto met de prop. De foto moet vol humor zijn. Uiteindelijk verzamelden alle leden bij het inmiddels bekende terras naast de Zimmertoren. Om daar uiteindelijk nog een drankje te nuttigen. De meeste genoten van hun drank. Slechts één vrouwelijke schoonheid kon het aangebodene vocht niet waarderen. Met een zeer galante tik werd het vocht over de tafel gelanceerd. Wat er daarna aan vocabulaire uit haar strotje kwam, kon de internationale jury niet met douze points waarderen. Gelukkig waren de camera’s en andere toestellen vochtproof. Met vereende krachten werd erger voorkomen. Uiteindelijk was dit een mooie aanleiding om de aftocht in te luiden en het vredige Lier achter ons te laten. Sommige combineerden het nuttige met het aangename en zagen kans om bij een tankstation zich heel erg rijk te tanken. En zo kon het gebeuren dat sommige met een voldaan gevoel en een lichtere beurs de Nederlandse grens al lachende kon begroette. Meerdere creatieve foto’s zijn al op de app geplaatst. Zodat de thuisblijvers toch een beetje indruk hebben kunnen krijgen van de leuke Lierse sfeer. De overige foto’s kunnen uiterlijk 27 mei worden ingeleverd. ( Sturen naar [email protected] ) Ook nu weer kunnen de leden die aanwezig waren beamen dat de organisator(en) weer een zeer geslaagde dag in elkaar heeft gezet. Een grote dank gaat naar Hans uit. Deze blogger denkt ‘Ga zo door, het zit in je, je kunt het, JOE AAR DE TJOEZEN WAN’. De leden kijken uit naar de volgende citytrip, waar dat ook moge zijn. Een laatste anekdote voordat deze blog weer wordt gesloten, raad eens wat vanavond op menu staat. ‘Eend met pr… ‘ Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk, zegt salukes, en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond. René Komt het nu dat de deze club zo actief is, maar deze blogger heeft echt het gevoel alsof de opdracht voor Bipp-2 een paar weken geleden is gelanceerd. Of iedereen gehoor heeft kunnen geven aan deze leuke opdracht gaan de ogen straks lezen. Maar eerst even iets anders. Ondertussen weten de meeste hoe zo’n FBI-avond gaat lopen. Iedereen komt in beweging rond 19.15 uur om elkaar weer te ontmoeten. En dan begint het geroezemoes tot 20:00 uur, de laatste druppelen binnen en de allerlaatste doet de deur dicht , zodat Hans geheel op eigen wijze de avond weer kan openen. De agenda voor vanavond is Medelingen + Info Lier Agenda In the picture Series van Foto Regionaal van Paula, Margo en Truike Presentatie Bipp 2026-3 Pauze Bespreken Bipp 2026-2 op papier en op het scherm. Mededelingen : Met diverse redenen hebben slechts 6 personen zich afgemeld voor deze feestavond. Voor de leden die 9 mei naar Lier gaan, om 08.45 uur wordt vertrokken vanaf MFA-noord. Er zijn 3 leden die aan hebben gegeven rechtstreeks naar Lier te rijden. En zorg voor dat je een geldig legitimatiebewijs, want je gaat weer grensoverschrijdend te werk. Nadere info wordt verstrekt in Lier. 16 november wordt i.s.m. meerdere fotoclubs een lezing in de oude school georganiseerd. Onderwerp : Straatfotografie Sponsorkliks staat op €20,- Agenda : 21 mei Cyanotypie. Om te voorkomen dat er een onveilige situatie gaat ontstaan wordt er niet met chemicaliën gewerkt. Het belichten wordt wel uitgevoerd. Diegene die tijdig foto’s hebben aangeleverd, waarvan weer een negatief is gemaakt, kunnen die avond weer volledig aan de slag gaan. De traditie ‘ Fastfood / laatste bijeenkomst voor zomervakantie ‘ staat voor dit jaar op 2 juli gepland. Conny, Truike en Marko hebben aangegeven dat ze dit weer willen organiseren. Een welgemeend ‘dank je wel’ komt jullie toe. In the picture: De weekthema’s met daarachter de deelemers: Sta in de weg, Connie, Frank, Alex Chaos en orde, Connie, Frank Beweging, Jos, Frank, Connie Moeders, nog niet bekend Foto Regionaal : Dit jaar stromen vanuit de vereniging fotoseries van 3 leden door van regionaal naar nationaal. 3 indrukwekkende series met de volgende titels worden getoond. Margo: Stuk maar niet gebroken ( Geeft een inkijk waar een persoon mee worstelt, terwijl aan de buitenkant nagenoeg niets is te zien ) Paula: Is dit inclusie? (D.m.v. 5 verschillende rozen in hetzelfde kader te plaatsen wordt getoond wat het automatisch verwachtingspatroon is vanuit de Nederlandse maatschappij.) Truike: Stemmingen ( Laat de angsten zien waar de persoon mee vecht.) Jos: ??? ( Gaat direct door naar Nationaal ) Een groot compliment gaat uit naar Margo, Paula en Truike. Opmerking: de gemaakte foto’s in deze blog tonen niet de kwaliteit die de foto’s werkelijk uitstralen.
( Een reden te meer om de volgende avond weer aanwezig te zijn.) Presentatie Bipp 2026-3: Berrie moet wel met de volgende gedachte gestoeid hebben : ‘Wat niet uit de lengte komt moet maar uit de breedte komen’. Deze blogger kan geen andere verklaring bedenken voor de volgende Bipp-3 uitdaging. Maak een panoramafoto die zoveel meer is dan een groothoek ( boeiend beeld dat je niet kan maken met een normale groothoeklens ). Via een uitgebreide presentatie word je gewezen op ideeën, tips en tricks. Uiterste Inleverdatum : 1 September Een mooie uitdaging staat ons weer te wachten. En zoals gebruikelijk is iedereen nieuwsgierig naar elkaars resultaat. Het maakt niet uit waar je deze uitdaging maakt, als je de uitdaging maar aangaat. Je leert er altijd van. Na wat vocht genuttigd te hebben wordt na de pauze het resultaat van Bipp-2 besproken. Vele foto’s zijn besproken in kleine groepjes, om vervolgens weer op het grote scherm nogmaals te bewonderen. En zo kun je weer mooi zien met welke invalshoek deze bipp is benaderd. Zoveel leden met een andere interpretatie. Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond / Er op uit activiteit. René Eens in de zoveel tijd kan het gebeuren dat er een 5e donderdag in de maand zit. En wat doe je als vereniging wanneer standaard al twee bijeenkomsten gepland staan op de donderdag van de 1e en 3e week en je vindt het zonde om deze dag niet te benutten. Er zijn leden die ideeën gaan lanceren en gaan kijken hoe je die 5e donderdagavond toch op een leuke manier met fotografie bezig kan zijn. En zo ontstaat een traditie. Voor deze avond heeft Marcel het voortouw genomen en de club op sleeptouw genomen om het hele zooitje van 19 personen naar Oirschot te slepen. En dat dit is gelukt tonen de foto’s aan. Tussen 19.30 en 20:00 uur was het verzamelen bij de Kroon. En alle leden die aanwezig waren kregen een consumptie aangeboden door de activiteitencommissie. En dat werd uiteraard door alle aanwezigen zeer gewaardeerd. Na uitleg van Marcel wat de insteek was van deze avond, doken sommige rechtstreeks de kroeg in en andere verkozen toch om de sfeer die Oirschot in het centrum uitademt vast te leggen. Andere leden geven de voorkeur om de natuur te fotograferen of zochten de bekende karakteristieke fietsbrug op. Je begrijpt het al beste lezer, als vanouds waren binnen no-time de FBI-leden verspreid in het gebied wat Oirschot ademt.. En dat wij de aandacht hebben getrokken van de lokale bevolking kan de blogger bevestigen. Meerdere keren is deze persoon aangesproken wat er toch aan de hand was. Er liepen wel heel veel fotografen rond. Het antwoord was : ‘ tsja, dat krijg je als de heide in de fik gooit ‘ 😉. Het gevatte antwoord wat de blogger weer kreeg van de omstanders was dat de meeste fotografen hun vuur ondertussen aan het blussen waren bij de Burgermeester. Uiteraard werd op het terras nog even aan elkaar gevraagd, of er nog een leuk plaatje bij zat. En vele hadden zoiets van: ‘ dat moet ik nog even bekijken.‘ Dat iedereen een leuke avond heeft gehad is duidelijk. Blijft nog over om Marcel te bedanken voor het organiseren van deze avond. Onderstaande foto’s zijn beelden van de avond. Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond.
René |
Archieven
Juni 2026
|

