Fotoclub Bellus Imago
  • Home
  • Agenda
  • Blog
  • Foto's clubleden
  • Artikelen
  • Video's
  • Over ons
  • Contact

BLOG

Een nieuwe clubavond en opnieuw een hoge opkomst

7/6/2026

0 Opmerkingen

 

Bellus Imago, quid pro quo

​Rico opent de avond met mededelingen en een korte verslaglegging van wat er in de laatste bestuursvergadering is besproken.

Een van de opvallende onderwerpen die nu leven in de club en het bestuur is hoe we om willen gaan met verzoeken van andere verenigingen om fotos te maken van hun evenementen. De afgelopen jaren hebben we dat regelmatig gedaan, met enthousiasme. Dit kost best wel tijd in de vorm van voorbereiding, fotograferen tijdens het evenement, fotoselectie, nabewerking en toesturen van de fotos. En dat doen we nu zonder betaling, als ondersteuning van het overige verenigingsleven. Maar dan zou je toch op zijn minst enige waardering verwachten? Wat we nu ervaren is dat sommige verenigingen lijken te denken dat ze ons een plezier doen ipv andersom. Dat er soms geen enkele reactie terugkomt van een vereniging waar we tijd en moeite in gestoken hebben. Dat we zelfs USB sticks niet terugkrijgen. Zo gaat de lol er wel een beetje van af. Andere fotoclubs vragen een vergoeding voor dit soort activiteiten. Het bestuur beraadt zich hierop.

​Het volgende vaste agenda punt is een korte blik vooruit naar de komende clubavonden, de lopende wedstrijden en het tonen van inzendingen aan de In The Picture rubrieken van de fotobond. Zo is iedereen weer bij.

Fine Art, the final

​Dan het eerste besprekingsonderwerp van de avond: de resterende inzendingen van het thema Fine Art. We waren de eerdere Fine Art clubavond niet door alle inzendingen heen gekomen. En afraffelen doen we niet, zeker niet bij Fine Art waar heel veel voorbereidings- en doorlooptijd in heeft gezeten. Bovendien waren de initiatiefnemers Margot en Paula er de eerste keer niet bij. Vandaar deel 2.

De leden die hun Fine Art foto presenteerden deden dat door eerst aan te geven waar hun inspiratie vandaan kwam. Voorbeeldfoto's werden getoond en ook de gekozen aanpak om in een vergelijkbare stijl een foto te maken. En daarna het eindresultaat.
Mooie werken kwamen voorbij, teveel om individueel te beschrijven. Maar eerlijk is eerlijk, het klapstuk kwam aan het eind. Marc en Truike hadden een gelegenheidsduo gevormd om in Rembrandtstijl foto's te maken. En daarbij hebben ze het zich bepaald niet gemakkelijk gemaakt.

Omdat ze geen geschikte achtergrond konden vinden of kopen besloten ze zelf een doek te beschilderen. Maar dan meteen maatje Nachtwacht (nou ja, groot in elk geval). Met AI hadden ze wat ideeën uitgewerkt tot plaatjes en gekozen voor een zeezicht met diagonaal weglopend strand en dreigende, stormachtige lucht. In meerdere dagen hebben ze de voorbeeldafbeelding op het doek geschilderd.
​
Misschien lag het aan de verfdampen, maar eenmaal bezig kreeg het duo een waas voor de ogen en gingen ze helemaal los. Elk uur dat ze erin staken maakte het doek mooier. En dus werden het heel veel uren. En heel veel verf. En best veel centjes. ChatGPT had een beetje gehallucineerd bij het uitrekenen van de benodigde hoeveelheid verf, dus dat viel tegen. Maar wat een resultaat! Ze zijn er zelf terecht heel trots op.
Afbeelding
Het doek zelf is al spectaculair maar dit werd aangevuld met een aanhanger vol zand, wat schelpen en graspollen om zo een strand te maken dat overliep in het doek.
​
En toen moest het model nog komen! Een dame in zelfgemaakte kledij die zo uit Rembrandt’s tijd weggelopen kon zijn paste prachtig in de strandsetting. Goedgekozen belichting en nabewerking maakte het af. Binnenkort te zien in het Rijksmuseum wat mij betreft. Of op onze expo. Een waardige afsluiter van het Fine Art thema. 

City trip Lier

De bespreking van Fine Art was wat uitgelopen en daarom is de bespreking van de fotos van onze City trip naar Lier niet in groepjes maar op het grote beeldscherm gedaan.
​
Lier is een prachtige maar voor Nederlanders relatief onbekende stad in Vlaanderen, zo’n beetje tussen Leuven en Antwerpen in. Een uurtje rijden vanuit Veldhoven en absoluut de moeite waard.
Afbeelding
We hadden die dag prachtig weer, een goedbezochte binnenstad met een weekmarkt, een in het wild rondlopend bruidspaar en een groep van circa 15 rondzwervende fotografen uit Veldhoven, gewapend met cameras en diverse kleine rubberen eendjes.
​
Eendjes zei u? Jazeker, dat waren de “props” die Rico en Hans hadden gekocht en die in twee foto-opdrachten verwerkt moesten worden. Zie ook de eerdere blog van René met meer details over deze fijne dag.

De resultaten hebben we nu klassikaal bekeken. Het is altijd weer interessant en plezant om te zien vanuit hoeveel verschillende invalshoeken de opdrachten worden ingevuld en welke interpretaties worden gekozen.
 
En dat was hem dan. Alweer een bomvolle en inspirerende avond van onze fijne club. Met zoveel indrukken dat sommigen zelfs met vrolijke groet maar met de verkeerde jas huiswaarts gingen.


​Marcel
0 Opmerkingen

Practicum Cyanotypie

22/5/2026

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Wat 2 mannen, ook wel bekend onder de insiders als ‘Gifmenger & Ko’, nu weer hebben bedacht en voorbereid zal op een levendige wijze worden weergegeven. De ruimte is zodanig verduisterd dat de ogen even moeten wennen en kunnen de FBI-leden elkaar op geheel eigen wijze begroeten.
Welke praktijken nu weer worden gebezigd die het daglicht niet kunnen verdragen daar gaat deze lezer snel achter komen.
Één FBI-stelregel is dat een practicum avond standaard om 19:30 uur wordt opgestart. En als dat niet gebeurt, geven meerdere horloges een signaal af en wordt de voorzitter vriendelijk doch dringend gesommeerd om zich te activeren. Met als gevolg dat met een kleine vertraging de avond wordt geopend. Rico bedankt iedereen voor alle steun en medeleven die hij heeft gekregen in de afgelopen tijd waarna hij vrij snel het woord geeft aan Hans. Hans heeft de namen wel genoemd van de afwezigen maar wie er allemaal niet waren doet er in feite niet toe,  de opkomst met de meegebrachte positieve sfeer was weer bovengemiddeld. En dat is waar FBI ook voor staat. Om zoveel mogelijk tijd aan de praktijk te kunnen besteden wordt de agenda overgeslagen en kunnen alle aanwezigen meemaken hoe de avond veranderde van avondrood  naar Pruisisch blauw.
 
Wat vorig jaar al was aangekondigd krijgt eindelijk op 21 mei zijn invulling.
In de tussentijd  hebben Hans en Rico verschillende testjes gedaan met diverse papiersoorten, canvassen en houtsoorten. En zo zijn beide heren er achter gekomen dat je niet zo maar papier van de Action kan gebruiken. Het papier zal van hogere kwaliteit moeten zijn en zeker geen chemische behandeling hebben mogen ondergaan. Ga je het toch gebruiken dan leert de ervaring dat het proces nadat je de procedure hebt gestopt, het door ontwikkelen van blauw door de chemicaliën, toch door blijft gaan. Met als gevolg dat de afbeelding kan afbrokkelen of de afbeelding helemaal egaal blauw wordt. ‘En da wille wij nie’.
Verder geeft Rico aan dat hij het recept en waar hij alles heeft gekocht op de welbekende locatie van de site terug te vinden zal zijn. Er wordt ook op geattendeerd dat je geprepareerde papier kunt kopen, mocht je evt. zelf hiermee aan de slag willen gaan.
 
Om een indruk te krijgen wat al is voorbereid, komt hier een opsomming. Deze bestaat uit: uitzoeken wat het beste materiaal is om negatieven te maken, het maken van de negatieven, chemicaliën in de juiste verhouding samenstellen, wat hallucinerende dampen snuiven, papieren lichtgevoelig maken, belichtingsopstellingen maken en nog wat attributen via de kringloop aanschaffen. Waarbij een tijdklok voor de een als nostalgie werd herkend terwijl de ander dacht : ‘hé da’s een makkelijk dingske om tijd in te stelluh’. En vergeet vooral de belichtingstijd niet. Een voorbeeldenstrip wat toont wat het resultaat is bij 1 t/m 6 minuten is een tool wat diverse keren is gebruikt.  De avond zal leren welke tijd het meeste wordt gebruikt.

​En zo kon het gebeuren dat het practicum vrij snel opgestart kan worden. De activiteiten bestaan deze keer uit belichten, spoelen , föhnen en barhangen. (Het laatste was geheel voor eigen rekening.)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De eerste belichtingen worden gestart met 3 minuten. En vrij snel wordt duidelijk dat het blauw ( wat tijdens de presentatie word getoond )in de praktijk niet zo intens blauw werd. Ook niet met de 3% waterstofperoxide die extra toegevoegd kan worden aan het ‘ontwikkelbad’.  Gedurende de avond schuift de belichtingstijd op van 3 minuten naar 6 minuten. En worden de resultaten beter.
 
Dankzij een hele goede föhn ( met uittrekbare startkabel, waar kom je dat tegen !!! )  die Rico heeft meegenomen was het drogen een fluitje van een cent. Zelfs de gladjanussen, die lang geleden ook wind door de haren voelde glijden, hebben zonder problemen hun blauwdruk droog gekregen. Met dank aan de uitleencentra genaamd: de vrouw van Rico, was het drogen van papier voor de man ook een plezier.
 
Tijdens het drogen werden ideeën geopperd om dit item op te nemen bij de volgende FBI-expo. Dus beste leden wees zuinig op het negatief en wees trots op het positief. Misschien wordt dit nog een keer gebruikt later in het jaar. Dat geeft weer aan dat deze avond als geslaagd mogen bestempelen. Complimenten aan Rico en Hans, dat hebben jullie mooi voorbereid.
 
De bijgevoegde foto’s zijn i.s.m. Margo gemaakt daarvoor dank. Het geeft een mooie indruk van de avond en tonen ook enkele eindresultaaten van deze avond aan.
 
Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond.
 
René 😉.

0 Opmerkingen

Eropuit …   Citytrip Lier , ‘dat was me er eentje….’

9/5/2026

0 Opmerkingen

 
07:00 uur ‘Kukelekuu nondejuh zei de haan’, zorg ervoor dat je op tijd bij MFA-noord komt te staan. En als je denkt dat geloof ik niet, nou de huidige wekkers kun je met AI zodanig instellen dat er hele boerderijgeluiden eruit komen. Goed gemutst wordt deze dag weer aanvaard.
Na wat piepen en kraken is de camera weer gevonden, de batterijen zijn weer ladend enthousiast vol gedaan en de kaarten wachten met smart wat nu weer opgeslagen moge worden.
Na diverse tassen koffie, wordt de reis aanvaard. Op de afgesproken plek staan de voor deze aimabele blogger vele ‘bekende zottekus’ al te wachten.
Helaas komen op het allerlaatste moment nog wat afmeldingen binnen met als gevolg dat uiteindelijk 12 personen om 08.45 uur met veel plezier naar Lier vertrekken.
Na heel lang de stippellijn op de weg gevolgd te hebben zijn alle voertuigen op plaats van bestemming ‘Randparking De Mol – Benedenlaan’ gekomen. En zoals het hoort, wordt en masse het centrum van Lier benaderd om de echte Lierse mensen te confronteren met de aanwezigheid van 15 dolenthousiaste FBI-leden. ( 3 leden waren rechtstreeks naar Lier gereden. )  Waar dat enthousiasme vandaan kwam is een onbeschrijfbaar fenomeen want de pretpapjes of spraakwatertjes waren nog niet genuttigd.
Met de gedachte, dat de aanwezige FBI-leden weer genoeg schrijfvoer gaan geven voor deze blog, wordt iedereen getrakteerd op een koffie/thee en een plaatselijke ‘hap slik weg’ lekkernij. Wat dat weer was, ‘Joost mag het weten’. En laat deze man nu net niet aanwezig zijn. Tsja je voelt hem al aankomen, de vraag blijft ook voor deze blogger onbeantwoord.
 
En nu richt ik mij naar de lezer die niet aanwezig was bij de citytrip. Dit was weer zo’n dag die je niet had willen missen. ‘Wa dees plezante dag gaat brenge gaat ge nu leezuh. Welke zotte streken de leden hebben uitgehaald willen ze liever niet aan het papier toevertrouwen’. Maar ge kent de inmiddels de welbekende schrijfstijl. Het verslag begint, ‘here we go…’ 😊
 
Op het terras naast de Zimmertoren krijgt iedereen van Hans op een A4-tje de foto opdrachten, een plezant visiteboekje en een platte kaart van Lier overhandigd. Vervolgens gaf Hans iedereen de gelegenheid om ook een keer te grabbelen in een dichte doos. Vervolgens had iedereen een eend of meer in de hand, die niet tot de inheemse flora & fauna behoren. De organisator(en) leek het wel leuk, om het creatieve vermogen van het individu te testen. M.a.w. ‘maak een humorvolle foto met de prop’, behoort tot één van de opdrachten. Nadat iedereen zijn/haar buddy heeft gevonden werden door sommigen direct de strijd aangegaan met de opdrachten. Andere gaven de voorkeur om zich eerst te ontdoen van overbodige levenssappen om daarna met volle overgave Lier onveilig te maken.
 
Met de camera in de aanslag werden onderstaande opdrachten aanvaard en trokken de eerste leden naar de Schaapekoppenstraat om daar aan de eerste opdracht te voldoen. En zo kon velen zien hoe een individu van deze club op schaamteloze wijze een schaap beklom om ‘een foto te maken’. Om het individu in bescherming te nemen worden de foto’s van deze handelingen niet in deze blog getoond. Hierna kon de Begijnhof bewonderd worden. Vele kleine huisjes worden in deze omgeving gerenoveerd. Sommige trokken de stoute schoenen aan, en gingen urbexen. Dat was niet de opdracht maar wel mooi om te doen. Op een andere locatie zagen leden kans om op creatief de eenden te laten vliegen. Dat dit gebeuren weer voor een complete verkeersopstoppingen het gevolg was werd maar voor lief genomen. Of dit leuke foto’s gaat opleveren zullen wij later gaan zien. Uit aanwezigheid kan ik schrijven dat er meer dan genoeg zijn gemaakt.
 
Daarna was de Grote Markt aan de beurt. Opdracht 3 was hier van toepassing. ‘Maak een foto van een echte Lierse mens’ . Maar om nu iedereen naar hun ID te vragen om te kijken of zij echt uit Lier komen was weer een andere uiterste. Met vele tactieken werden diverse personen op de gevoelige sensor vast gelegd. Vervolgens was de opdracht om bij Het Groot Spui een mooie lentefoto te maken. Nu is de blogger ter ore gekomen dat er ook varianten zijn op deze opdracht. Of dit de goedkeuring kan krijgen zal ergens in juni bij de presentatie van de foto’s blijken.
 
Rond 13:00 uur krijgt iedereen de gelegenheid om te lunchen bij Nethe & Drinke. De ambiance was groots de keuze helaas niet. 15 personen kregen te horen dat uit slechts 5
gerechten gekozen kon worden. Dat was niet bevorderlijk voor de spontane hongerstress die daardoor weer ontstond. Uiteindelijk werd voor compromissen gekozen.  De tactiek ‘Ik lust dit zullen wij dit dan maar nemen’ werkte goed. En zoals wij allen weten vliegt de tijd onder het genot van drank en spijs. Na het afrekenen werd de resterende tijd tot 16:00 uur vrij besteed. En zo kon het gebeuren dat de een met de boot de verkoeling van de Binnennete wilde ervaren terwijl een ander de gezelligheid van het bruisende Lier opzocht. Of dit nog leuke foto’s heeft opgeleverd zullen wij later wel zien.
 
De samengevatte foto opdrachten zijn:
1.Maak gewoon een mooie foto van Lier
2.Foto met prop in de Schaapenkoppestraat
3.Een foto van een echte Lierse mens
4.Lentefoto
5.Maak een foto met de prop. De foto moet vol humor zijn.
 
Uiteindelijk verzamelden alle leden bij het inmiddels bekende terras naast de Zimmertoren. Om daar uiteindelijk nog een drankje te nuttigen. De meeste genoten van hun drank. Slechts één vrouwelijke schoonheid kon het aangebodene vocht niet waarderen. Met een zeer galante tik werd het vocht over de tafel gelanceerd. Wat er daarna aan vocabulaire uit haar strotje kwam, kon de internationale jury  niet met douze points waarderen. Gelukkig waren de camera’s en andere toestellen vochtproof. Met vereende krachten werd erger voorkomen. Uiteindelijk was dit een mooie aanleiding om de aftocht in te luiden en het vredige Lier achter ons te laten. Sommige combineerden het nuttige met het aangename en zagen kans om bij een tankstation zich heel erg rijk te tanken. En zo kon het gebeuren dat sommige met een voldaan gevoel en een lichtere beurs de Nederlandse grens al lachende kon begroette.
 
Meerdere creatieve foto’s zijn al op de app geplaatst. Zodat de thuisblijvers toch een beetje indruk hebben kunnen krijgen van de leuke Lierse sfeer. De overige foto’s kunnen uiterlijk 27 mei worden ingeleverd. ( Sturen naar [email protected] )
 
Ook nu weer kunnen de leden die aanwezig waren beamen dat de organisator(en) weer een zeer geslaagde dag in elkaar heeft gezet. Een grote dank gaat naar Hans uit. Deze blogger denkt ‘Ga zo door, het zit in je, je kunt het,  JOE AAR DE TJOEZEN WAN’.  De leden kijken uit naar de volgende citytrip, waar dat ook moge zijn.
 
Een laatste anekdote voordat deze blog weer wordt gesloten, raad eens wat vanavond op menu staat. ‘Eend met pr… ‘
 
Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk, zegt salukes, en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond.
 
 
René 
0 Opmerkingen

Er zit meer beweging in dan je denkt

8/5/2026

0 Opmerkingen

 
Komt het nu dat de deze club zo actief is, maar deze blogger heeft echt het gevoel alsof de opdracht voor Bipp-2 een paar weken geleden is gelanceerd. Of iedereen gehoor heeft kunnen geven aan deze leuke opdracht gaan de ogen straks lezen. Maar eerst even iets anders. Ondertussen weten de meeste hoe zo’n FBI-avond gaat lopen. Iedereen komt in beweging rond 19.15 uur om elkaar weer te ontmoeten. En dan begint het geroezemoes tot 20:00 uur, de laatste druppelen  binnen en de allerlaatste doet de deur dicht , zodat Hans geheel op eigen wijze de avond weer kan openen.
 
De agenda voor vanavond is
Medelingen + Info Lier
Agenda
In the picture
Series van Foto Regionaal van Paula, Margo en Truike
Presentatie Bipp 2026-3
Pauze
Bespreken Bipp 2026-2 op papier en op het scherm.
 
Mededelingen :
Met diverse redenen hebben slechts 6 personen zich afgemeld voor deze feestavond.
 
Voor de leden die 9 mei naar Lier gaan, om 08.45 uur wordt vertrokken  vanaf MFA-noord.
Er zijn 3 leden die aan hebben gegeven rechtstreeks naar Lier te rijden.
En zorg voor dat je een geldig legitimatiebewijs, want je gaat weer grensoverschrijdend te werk. Nadere info wordt verstrekt in Lier.
 
16 november wordt i.s.m. meerdere fotoclubs een lezing in de oude school georganiseerd.
Onderwerp : Straatfotografie
 
Sponsorkliks staat op €20,-
 
Agenda :
21 mei Cyanotypie. Om te voorkomen dat er een onveilige situatie gaat ontstaan wordt er niet met chemicaliën gewerkt. Het belichten wordt wel uitgevoerd. Diegene die tijdig foto’s hebben aangeleverd, waarvan weer een negatief is gemaakt, kunnen die avond weer volledig aan de slag gaan.
 
De traditie ‘ Fastfood / laatste bijeenkomst voor zomervakantie ‘ staat voor dit jaar op 2 juli gepland.
Conny, Truike en Marko hebben aangegeven dat ze dit weer willen organiseren. Een welgemeend ‘dank je wel’ komt jullie toe.
 
In the picture:
De weekthema’s met daarachter de deelemers:   
Sta in de weg, Connie, Frank, Alex
Chaos en orde, Connie, Frank
Beweging, Jos, Frank, Connie
Moeders, nog niet bekend
 
Foto Regionaal :
Dit jaar stromen vanuit de vereniging fotoseries van 3 leden door van regionaal naar nationaal. 3 indrukwekkende series met de volgende titels worden getoond.
 
Margo: Stuk maar niet gebroken ( Geeft een inkijk waar een persoon mee worstelt, terwijl aan de buitenkant nagenoeg niets is te zien )
Paula: Is dit inclusie? (D.m.v. 5 verschillende rozen in hetzelfde kader te plaatsen wordt getoond wat het automatisch verwachtingspatroon is vanuit de Nederlandse maatschappij.)
Truike: Stemmingen ( Laat de angsten zien waar de persoon mee vecht.)
Jos: ??? ( Gaat direct door naar Nationaal )
Een groot compliment gaat uit naar Margo, Paula en Truike. 
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Opmerking: de gemaakte foto’s in deze blog tonen niet de kwaliteit die de foto’s werkelijk uitstralen.
( Een reden te meer om de volgende avond weer aanwezig te zijn.)
 
Presentatie Bipp 2026-3:
Berrie moet wel met de volgende gedachte gestoeid hebben : ‘Wat niet uit de lengte komt moet maar uit de breedte komen’. Deze blogger kan geen andere verklaring bedenken voor de volgende Bipp-3 uitdaging. Maak een panoramafoto die zoveel meer is dan een groothoek ( boeiend beeld dat je niet kan maken met een normale groothoeklens ).
Via een uitgebreide presentatie word je gewezen op ideeën, tips en tricks.
Uiterste Inleverdatum : 1 September
Een mooie uitdaging staat ons weer te wachten. En zoals gebruikelijk is iedereen nieuwsgierig naar elkaars resultaat. Het maakt niet uit waar je deze uitdaging maakt, als je de uitdaging maar aangaat. Je leert er altijd van.
 
Na wat vocht genuttigd te hebben wordt na de pauze het resultaat van Bipp-2 besproken.
Vele foto’s zijn besproken in kleine groepjes, om vervolgens weer op het grote scherm nogmaals te bewonderen. En zo kun je weer mooi zien met welke invalshoek deze bipp is benaderd. Zoveel leden met een andere interpretatie.
 
Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond / Er op uit activiteit.
 
René
0 Opmerkingen

Wat te doen als een maand vijf donderdagen telt

3/5/2026

0 Opmerkingen

 
Eens in de zoveel tijd kan het gebeuren dat er een 5e donderdag in de maand zit. En wat doe je als vereniging wanneer standaard al twee bijeenkomsten gepland staan op de donderdag van de 1e en 3e week en je vindt het zonde om deze dag niet te benutten. Er zijn leden die ideeën gaan lanceren en gaan kijken hoe je die 5e donderdagavond  toch op een leuke manier met fotografie bezig kan zijn. En zo ontstaat een traditie.
Voor deze avond heeft Marcel het voortouw genomen en de club op sleeptouw genomen om het hele zooitje van 19 personen naar Oirschot te slepen. En dat dit is gelukt tonen de foto’s aan.
 
Tussen 19.30 en 20:00 uur was het verzamelen bij de Kroon. En alle leden die aanwezig waren kregen een consumptie aangeboden door de activiteitencommissie. En dat werd uiteraard door alle aanwezigen zeer gewaardeerd.
Na uitleg van Marcel wat de insteek was van deze avond, doken sommige rechtstreeks de kroeg in en andere verkozen toch om de sfeer die Oirschot in het centrum uitademt vast te leggen. Andere leden geven de voorkeur om de natuur  te fotograferen of zochten de bekende karakteristieke fietsbrug op.
Je begrijpt het al beste lezer, als vanouds waren binnen no-time de FBI-leden verspreid in het gebied wat Oirschot ademt..
En dat wij de aandacht hebben getrokken van de lokale bevolking kan de blogger bevestigen. Meerdere keren is deze persoon aangesproken wat er toch aan de hand was. Er liepen wel heel veel fotografen rond.
Het antwoord was : ‘ tsja, dat krijg je als de heide in de fik gooit ‘ 😉. Het gevatte antwoord wat de blogger weer kreeg van de omstanders was dat de meeste fotografen hun vuur ondertussen aan het blussen waren bij de Burgermeester.
 
Uiteraard werd op het terras nog even aan elkaar gevraagd, of er nog een leuk plaatje bij zat. En vele hadden zoiets van: ‘ dat moet ik nog even bekijken.‘
Dat iedereen een leuke avond heeft gehad is duidelijk. Blijft nog over om Marcel te bedanken voor het organiseren van deze avond.
 
Onderstaande foto’s zijn beelden van de avond. 
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
​Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond.
 
René
0 Opmerkingen

Groepsfotografie en Fine-art

16/4/2026

0 Opmerkingen

 
Om de twee weken vind in een oude school, in het pittoreske Veldhoven een bijeenkomst plaats die slecht door genodigden met een hoge opkomstpercentage wordt bezocht. Wat er dit keer achter gesloten deuren werd besproken wordt in de bekende stijl van deze blogger weergegeven.
 
5 leden hebben met verschillende redenen zich afgemeld. De één verjaart, de ander is met vakantie, 2 geven de voorkeur om mee te maken welke deelnemers van FBI door gaan naar fotonationaal en Rico wordt veel sterkte toegewenst. En de snelle rekenaars onder ons weet dat de opkomstpercentage weer verrekus hoog was. Zoals gebruikelijk doet de laatste de deur dicht ploft neer op een stoel en als het 8 uur is begint de avond met de volgende punten
 
En dat zijn :       
  • Mededelingen  
  • Agenda
  • In the picture
  • Sponsorkliks door Hans
  • Groepsfotografie door Berry
  • Pauze
  • Fine Art van Paula en Margo ( door Jos )
 
Meerdere fotografen hebben zich aangemeld om gehoor te geven aan de oproep van Severinus. Vanuit de leden is als commentaar aangegeven dat een paar uur wel te regelen valt. Maar om de hele dag aanwezig te zijn is weer het andere uiterste. Hans geeft aan hij dit zal door communiceren. Wat de feedback wordt zal tijdig aan de deelnemende fotografen worden gecommuniceerd.
 
Verder is een verzoek vanuit verrassendveldhoven gekomen om voor de evenement ook fotografen te leveren. Hier heeft vooralsnog niemand op gereageerd.
 
Wat betreft ‘in the picture’ blijkt Frank een volhouder te zijn. Ook nu weer is een fraaie Scary foto ingezonden. Dat een compliment wordt uitgedeeld is gewoon terecht. Uiteraard hebben diverse leden ook deelgenomen en de foto’s zijn van hoge kwaliteit en bijzonder. Het is altijd weer mooi om te zien hoe creatief de aangedragen opdrachten van In the picture door de deelnemers van FBI worden vertaald.
 
Hans heeft d.m.v. Sponsorkliks een vorm gevonden waarbij extra inkomsten voor FBI gegenereerd kan worden. Uiteraard worden alle aanwezigen gestimuleerd om ruchtbaarheid te geven aan deze mogelijkheid. En ook nu weer geldt hoe meer leden met aanhang hiervan gebruik gaan maken des te groter worden de inkomsten. Uiteraard is iedereen benieuwd wat dit initiatief uiteindelijk gaat opleveren. Hans geeft aan dat de presentatie via de app. zal worden verstuurd.  Wordt vervolgt…
 
De uitgestelde presentatie Groepsfotografie wordt deze avond gehouden. Veel info en tips worden gegeven. Door een mooi bilateraal tussen Berry en de aanwezigen is de presentatie als leerzaam te omschrijven. De presentatie is weer terug te vinden op de bekende plek van de site. Om alle bovengenoemde punten te kunnen behandelen is besloten om de pauze een andere invulling te geven. Het voorstel van Hans om een drankje te gaan halen en die vervolgens tijdens de presentatie te nuttigen werd gehoor gegeven.
 
Vervolgens word het woord gegeven aan Jos gegeven om het onderwerp Fine art te behandelen. Snel werd duidelijk dat de tijd te kort was om alle inzendingen deze avond met de juiste aandacht te kunnen bespreken. Mede door de vraag, waar zit voor jou de fine-art, zorgde ervoor dat de inzender meer tijd nodig had om deze goed te kunnen beantwoorden. Uiteindelijk zijn mooie foto’s van Jos, René M en Frank besproken.
 
In eerste instantie geeft Jos aan dat niet alle Fine-art foto’s zijn ingestuurd. Dat geeft verwarring bij diverse personen. Uiteindelijk is de oorzaak achterhaald waar het niet helemaal is goed gegaan. Alle leden hebben dit achteraf in de app. kunnen lezen.
 
Bij het schrijven van deze blog, is het nog onduidelijk wanneer de foto’s van de overige 6 leden worden besproken. De kans is groot dat dit bij op de avond van 14 mei  bekend wordt gemaakt. En zo kunnen wij nog lang genieten van dit onderwerp.
 
Gedurende de Fine-art presentatie is de volgende opmerking gemaakt geworden.
Is het mogelijk om de avond standaard een half uur eerder te laten beginnen. Het valt op dat onderwerpen langer duren. En de presentaties ‘afgeraffeld’ dreigen te worden. Om de kwaliteit te waarborgen zal toch hier serieus naar gekeken moeten worden.
 
Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond.
 
René.
0 Opmerkingen

AVG & Groepsfotografie

2/4/2026

0 Opmerkingen

 
Vele bekende ogen treffen elkaar weer op deze speciale FBI-avond. En wat het onderwerp van deze avond wordt, is terug te lezen in de titel.
Dat de lezer zich terecht afvraagt met welke kronkel gedurende deze avond, nu weer heeft lopen te worstelen kan hij zich voorstellen. Ik houd je niet langer in spanning, de onderstaande regels verklaren alles. Lees en huiver.
 
Waar staat de afkorting AVG weer voor. Het is maar aan wie je het vraagt.
Zo sprak ik laatst een student die daar standaard; Aardappels Vlees Groente aan koppelde.
Vraag ik het aan een collega, zal ik standaard Altijd Veel Gedoe te horen krijgen.
En vraag je het aan André, dan zal hij als antwoord geven Alweer Vliegreis Geboekt.
Maar vraag je het aan René van Glabbeek dan krijg je het volgende te horen:  ‘het staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming’. En wat dat nu precies voor de fotograaf inhoudt gaat René geheel op eigen wijze aan de aanwezigen uitleggen.
 
Maar voordat het zover is worden eerst de standaard FBI-punten afgehandeld.
En dat zijn :
  • Agenda
  • Waar is wat te doen
  • Welke actuele uitdagingen heeft de Fotobond bedacht
  • Aandacht voor de inzendingen naar de Fotobond van de FBI deelnemers ( plaatjes kijken )
  • Presentatie AVG
  • Groepfotografie
 
Om meer aandacht aan deze materie te geven is gedurende de avond besloten om het agendapunt Groepfotografie te laten vervallen.
 
Na bovenstaande punten netjes afgehandeld te hebben wordt het woord aan René gegeven.
René geeft aan dat vanuit zijn professie als privacy officer veel in aanraking komt met advocaten en juristen betreffende AVG. En van daaruit behoorlijk veel weet wat onder de AVG kan vallen.
Ondanks de sneltreinvaart waarmee gepresenteerd wordt, wordt duidelijk dat niet alles kan besproken kan worden.
Via voorbeelden en gedeeltes vanuit het wetboek wordt inzicht gegeven wat AVG verwacht. En snel treedt het besef op bij velen, dat het een ingewikkelde materie is.
De vele onderwerpen die besproken zijn zal je niet in deze blog zal terugvinden om de doodeenvoudige redenen, het was niet bij te houden. De presentatie is voor de FBI-leden op de bekende plek terug te lezen.
 
Verder zijn de aanwezigen o.a. bewuster geworden van :
  • welke rechten en plichten de fotograaf heeft.
  • wanneer valt een foto onder portretrecht
  • wat kunnen de gevolgen zijn wanneer je een foto waar plaatst.
  • als je met contracten werkt stel deze simpel en duidelijk op.
  • je de bestanden het beste versleuteld kunt bewaren.
  • en als een model, na verloop van tijd, aangeeft om een foto van de site te verwijderen kan je als fotograaf daar het beste gehoor aangeven.
 
Dat AVG ‘leeft’ onder de leden blijkt uit dat deze avond niet standaard om 22:00 uur werd gesloten.
Wil je weten tot hoe laat de ‘after AVG’ is doorgegaan, dan zal je aan diegene die erbij waren kunnen vragen. Alleen de ‘die hards’ kunnen deze vraag beantwoorden.
 
En als je afvraagt waarom geen foto’s bij deze blog staan, dat komt omdat deze avond uit theorie bestond 😉
 
Als vanouds groet deze blogger de lezer weer vrolijk en hopelijk zien wij elkaar weer bij de volgende FBI-avond.
 
Die andere René.
0 Opmerkingen

Foto's bespreken met de Manders-driehoek

23/3/2026

0 Opmerkingen

 
De trouwe lezer kent de stijl van deze blogger. Diegene die niet aanwezig waren, vragen zich misschien af of het werkelijk zo is gelopen zoals het nu weer is omschreven. Of dit de reden is dat ook nu weer de FBI-avond een hoog percentage telt met aanwezigen laat ik maar even in het midden. Het waren wel dol enthousiaste leden die ervaring willen opdoen met de Manders-driehoek. Of ook hiervan weer ‘un skoan fistje’ van is gemaakt geworden laat ik even in het midden. Gezellig is het wel geworden. Wat de manders-driehoek inhoud komen we later in deze blog tegen.
 
Geheel volgens programma, opent Rico de avond om 20:00 uur.
En zo konden de aanwezigen meemaken dat vanuit een andere hoek de agenda door Alex werd medegedeeld. Verschillende fraaie foto’s met als onderwerp schaduw die door de leden zijn ingestuurd konden weer bewonderd worden.
Met een strak tempo wordt dit gedeelte medegedeeld zodat genoeg tijd overblijft voor de Manders-driehoek.
 
Rico legt op rustige wijze uit dat de fotobespreek-commissie op zoek is gegaan naar varianten om foto’s te kunnen bespreken. Om de doodeenvoudige reden dat een andere invalshoek van bespreken het bespreken leuk houdt. ‘Het moet geen sleur worden’. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de keuze reuze wordt binnen de FBI t.a.v. methodieken foto bespreken.

De Manders-driehoek
Dit systeem gaat meteen naar de elementen toe hoe de foto is ‘opgebouwd’. Iedere deelnemer krijgt twee fiches en kan daarmee aangeven waar voor haar/hem de accenten liggen. Uiteraard is het wel de bedoeling dat je een onderbouwing bij geeft. En als iets niet duidelijk is dat er dan wordt doorgevraagd. 
Afbeelding
Nadat de elementen zijn besproken, krijg je de drie invalshoeken. In het binnenste rode gedeelte staan 3 woorden: informeren, esthetiek en boodschap. Hier gaat het meer om de inhoud van de foto; waar zou je de foto indelen? Informeren: De foto is een afspiegeling van wat de fotograaf heeft gezien. De foto laat het leven zien zoals het is. Esthetiek: Het doel van de fotograaf is om een zo mooi mogelijke foto te maken. Dit is te zien aan bijzonder licht, een uitgekiende compositie, prachtige kleuren, enz Boodschap: De fotograaf heeft als doel om een verhaal te vertellen. Dat kan persoonlijke verhaal zijn waarbij een persoonlijke emotie wordt vertaald in een beeld. Het kan ook een commentaar zijn op de omgeving of een gebeurtenis.
Afbeelding
Na deze info is iedereen aan de slag gegaan. In kleine groepjes werden de meegebrachte foto’s besproken.
Na alle besprekingen aan tafel werden de foto’s op het grote scherm getoond.
 
Één foto viel wel heel erg op. En dat was die van André.
Dit was een open gelegd boek waarbij de bladzijdes gekruld waren.
Dit boek werd op een zwarte glazen plaat gelegd. Achtergrond is donker gehouden. En achter het boek en voor de achtergrond is een lichtbron geplaatst die omhoog scheen.
Een hele fraaie plaat, die door sommige als EXPO waardig wordt omschreven
 
Resumerend:
De Manders driehoek is goed ontvangen. Is zeker voor herhaling vatbaar.
Opmerkingen: Een kleur fiche werkt niet fijn. Het werkt fijner als iedere deelnemer zijn/haar eigen kleur heeft. De Manders-driehoek geeft geen gelegenheid om aan te geven, wat de foto met de kijker doet. Het gaat meteen naar de analyse toe.
 
Opmerking:
Uiteraard zal de presentatie weer op de bekende wijze worden opgeslagen zodat iedereen deze weer kan teruglezen .
  
Dankzij de inbreng van iedereen kunnen wij terugkijken op weer een mooie en leerzame avond.
 
Deze blogger groet jullie weer vrolijk en hoopt weer je de volgende FBI-avond weer te zien.
 
René

​

Meer informatie over de Manders-driehoek: ​De Manders-driehoek, foto’s bespreken maar dan anders…
0 Opmerkingen

Een avond met een feestelijk tintje

14/3/2026

0 Opmerkingen

 
Beste lezer, ik zie uw wenkbrauwen al in de fronsstand schieten. En last krijgen van de gedachten, wat is nu zo feestelijk aan een avondje fotobespreken.
Nou dat gaat deze blogger je nu proberen uit te leggen.
 
Om een avond te laten slagen heb je de volgende ingrediënten nodig.
Weinig afmeldingen
Enthousiasme
Genoeg ingestuurde foto’s
Een paar jarigen en wat gebak ……
 
Laten wij eens kijken wat het als resultaat heeft opgeleverd.
 
Om 20:00 uur wordt de avond bij afwezigheid van de voorzitter door Alex geopend. Zoals gebruikelijk wordt de agenda gepresenteerd en kan iedereen ( met aanpassing van lettergrootte ) weer zien wat er komend weekend aan exposities gepland staan.
Verder worden de foto’s van de FBI deelnemers getoond die zijn ingezonden naar de fotobond.
Extra aandacht gaat uit naar de ingezonden foto ‘Tourist’ van Truike. Een mooie foto genomen in Parijs heeft de aandacht weten te trekken van de fotobond. Een derde plaats moet je maar zien te bereiken. Om een extra feestelijk tintje hieraan te geven, heeft het bestuur Truike verrast met een doos snoepjes. Dat dit weer met alle aanwezigen werd gedeeld, is door iedereen weer gewaardeerd geworden.
 
En zo kon het gebeuren, dat vele leden met volle mond, de into van Bipp-2 meekregen. Met de nodige swing kondigde Marcel het onderwerp ‘Beweging’ aan. 
Oftewel, geef je uiteindelijke presentatie een dusdanige indruk dat een beweging wordt gesuggereerd
Als smaakmakers geeft Marcel ideeën waar aan je kan denken.
Vele opmerkingen werden al gemaakt zoals : ICM, Panning . Uiteraard kan je ook inspiratie van het internet halen. Kortom Marcel heeft weer een mooie uitdagende Bipp-2 gelanceerd. Het uiteindelijke resultaat zal op 7 mei worden getoond.
En voor de leden die het nog terughoudend reageren kan de blogger alleen maar adviseren ga deze uitdaging aan. Door met dit onderwerp aan de slag te gaan kom je weer met facetten van fotografie waar je op langer termijn je voordeel weer mee doet. Hopelijk gaat het weer vele ingezonden foto’s opleveren.
 
Na dit onderwerp wordt Bipp-1 in 2 gedeeltes besproken. Tijdens het voorbereiden van het eerste gedeelte verrassen Tony en Kitty de aanwezigen met feestelijke gebak. Ook dit gebaar is ook door de aanwezigen gewaardeerd geworden. Uiteraard worden beide gefeliciteerd met het extra kaarsje wat ze weer mogen uitblazen.
En zo wordt het eerste gedeelte foto van papier beoordeeld. In kleine groepjes wordt het gepresenteerde materiaal beoordeeld.
Na de pauze worden de foto’s door Jos nogmaals getoond op het scherm. En dan blijkt dat sommige foto’s toch anders overkomen dan op papier. Het commentaar van de tafels op de foto’s worden met de overige aanwezigen gedeeld. Vele hebben het verschil kunnen zien wat zwart-wit uiteindelijk met een foto kan doen.
 
Dankzij de inbreng van iedereen kunnen wij terugkijken op een mooie en leerzame avond.
 
Deze blogger groet jullie weer vrolijk en hoopt weer je de volgende FBI-avond weer te zien.
 
René
0 Opmerkingen

Praktijkavond: Plezier met papier

23/2/2026

0 Opmerkingen

 
Zoals de leden ondertussen gewend zijn is deze avond al meerdere keren in de agenda aangekondigd. En met een extra reminder een week van te voren in de app, weet iedereen wat ze het beste kunnen meebrengen.
Vele tafels waren al klaar gezet voor de vele leden die kwamen opdagen.
Voordat wij met de praktijkavond kunnen starten wordt de standaard agenda bekeken en wat waar evt. te doen is. Na een kleine introductie van Rico en René wordt snel gestart met de praktijk avond.
Vele kleuren papier en attributen zijn voor de aanwezige klaar gelegd.
Afbeelding
En voor het beste effect ging de plafondverlichting uit en werden diverse lichtpanelen geactiveerd. De avond is begonnen. En zoals zo’n avond loopt worden vele ideeën me elkaar uitgewisseld.
Afbeelding
​Zo werd het 3d effect voorgedaan. Met een 3 velletjes papier. De een zocht het idee op internet. De ander legt het papier meteen goed neer. Tsja het kan soms simpel gaan. Hopelijk biedt dit idee genoeg inspiratie voor andere creaties.  Denk daarbij aan andere kleuren papier en andere voorwerpen. Rico en René zijn benieuwd naar het resultaat
 
Uiteraard bleef het hier niet bij. Vele papieren werden gekruld gevouwen. Mooie lijnen werden opgezocht En het werken met schaduweffecten was ook inspirerend. De beelden hieronder geven een indruk hoe vele op zijn/haar eigen wijze invulling hebben gegeven aan deze avond.

Afbeelding
​En zoals gebruikelijk is wordt met vereende kracht alle opgeruimd en krijgt het jongste lid al het papier mee. Judith zal wel een goede bestemming voor weten te vinden. Veel plezier ermee. De blogger groet jullie weer vrolijk en hoopt iedereen weer bij de eerstvolgend FBI-avond weer te zien.
 
René
0 Opmerkingen
<<Vorige

    Archieven

    Juni 2026
    Mei 2026
    April 2026
    Maart 2026
    Februari 2026
    Januari 2026
    December 2025
    November 2025
    Oktober 2025
    Juli 2025
    Mei 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juli 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Juli 2015
    Mei 2015

Alle afbeeldingen van deze site vallen onder het auteursrecht. Dientengevolge mag niets van deze website worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegeven bestand, openbaar gemaakt in enige vorm of enige wijze, hetzij elektronisch of op een andere wijze vervormd, zonder voorafgaande toestemming van de desbetreffende copyright eigenaar.  Voor het gebruik of koop van een bestand van deze site kan men contact opnemen met het bestuur door gebruik te maken van het contactformulier elders op deze site. Het bestuur legt het contact met de betreffende fotograaf.
  • Home
  • Agenda
  • Blog
  • Foto's clubleden
  • Artikelen
  • Video's
  • Over ons
  • Contact